Ak chcete zmeniť zdravotnú poisťovňu, urobte tak tento rok. Na budúci rok to môže byť "masaker"

Zmeniť zdravotnú poisťovňu dnes dokážete úplne jednoducho. Ministerstvo zdravotníctva však chystá celú sadu prekážok, kvôli ktorým môžete ostať "uväznený" v starej zdravotnej poisťovni, hoci v nej nie ste spokojný. Pre väčšinu poistencov napríklad vypadne možnosť uzavrieť prihlášku elektronicky.

burst-matthew-henry-coffee-in-hands-working-on-the-couch

Súčasný systém umožňuje ľuďom zmeniť zdravotnú poisťovňu úplne jednoducho. Na výber je niekoľko možností ako presun zrealizovať:
- vyplnenie online prihlášky cez internet
- podpísanie digitálnej prihlášky v tablete alebo v mobile

- zaslanie podpísanej prihlášky poštou
- vyplnenie prihlášky telefonicky cez call centrum poisťovne
- osobne v pobočke poisťovne

Digitálna prihláška - najjednoduchší spôsob ako zmeniť poisťovňu

Zdravotné poisťovne investovali nemalé peniaze do digitalizácie celého procesu, aby vyplnenie a podpísanie online prihlášky bolo jednoduché a intuitívne. Napríklad v zdravotnej poisťovni Dôvera sa digitálna prihláška dá podpísať prstom na mobile alebo tablete. „Tento spôsob je možné využiť aj pri vyplnení prihlášky na počítači a to tak, že si do SMS záujemca zašle link, cez ktorý otvorí prihlášku a tú podpíše,“ vysvetľuje postup Matej Štepianský, hovorca Dôvery.

Do každej zdravotnej poisťovne sa dá prihlásiť cez digitálnu prihlášku. Online prihlášku nájdete na webe zdravotnej poisťovne a jej vyplnenie trvá len pár minút. Stačí vám k tomu občiansky preukaz. Kvôli zmene zdravotnej poisťovne nemusíte navštíviť pobočku, nemusíte prihlášku ani tlačiť, ani posielať poštou. Od budúceho roka by malo byť všetko inak.

Jednoduchý proces treba skomplikovať

Novela zákona o zdravotných poisťovniach prinesie niekoľko zásadných zmien, ktoré ľuďom skomplikujú zmenu zdravotnej poisťovne.

1. Podpísanie elektronickej prihlášky bude možné len cez kvalifikovaný elektronický podpis (KEP), na ktorý musíte mať občiansky preukaz s čipom, čítačku, špeciálny softvér a nainštalovanú aplikáciu pre vytváranie KEP. Elektronický podpis medzi bežnými ľuďmi nie je vôbec rozšírený, používajú ho najmä podnikatelia na komunikáciu s finančnými a inými štátnymi inštitúciami. Počet ľudí, ktorí využívajú KEP sa pohybuje len v desiatkach tisíc, čo je zanedbateľné číslo. A pritom, vyplnenie a podpísanie online prihlášky dnes zvládnete do 3 minút a nemusíte mať žiadne špeciálne IT znalosti ani zariadenia.

2. Ďalšou absurditou je, že svoj zámer zmeniť poisťovňu budete musieť oznámiť svojej doterajšej poisťovni a musíte si od nej vyžiadať tzv. akceptačný list. Zatiaľ nevieme, akým spôsobom bude možné požiadať o akceptačný list, počítame aj s možnosťou, že budete musieť merať cestu na pobočku.

3. Ak sa rozhodnete, že prihlášku podáte poštou, budete musieť ísť na matriku alebo k notárovi, aby úradne overil váš podpis. Bez toho, vaša prihláška nebude platná.

Oficiálnym dôvodom, prečo chce Ministerstvo zdravotníctva skomplikovať presun z jednej poisťovne do druhej, je veľa sťažností od ľudí, že boli prepoistení bez svojho vedomia. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou minulý rok zaregistroval 10 tisíc takýchto prípadov.

Súkromné zdravotné poisťovne, ktoré každý rok k sebe pritiahnu veľa poistencov zo štátnej poisťovne to však vidia inak a tento návrh štátu považujú za neadekvátny. „Podvodníkov je minimum, no treba povedať, že jeden šikovný podvodník podvedie aj tisíc ľudí. Preto treba odhaliť a spravodlivo potrestať práve tých pár, ktorí sa toho dopúšťajú a nie sprísniť proces zmeny zdravotnej poisťovne všetkým poistencom,“ hovorí M. Štepianský z Dôvery.

Navrhované zmeny považuje za neprimerané aj Union zdravotná poisťovňa. „Takéto požiadavky nemajú obdobu v iných podobných službách. Napríklad žiadosti o niektoré dávky v Sociálnej poisťovni je možné podať cez elektronický formulár bez potreby podpisu a zmluva pri DDS môže byť podpísaná "jednoduchým" podpisom,“ porovnáva hovorkyňa Union Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

Tieto byrokratické prekážky však víta štátna zdravotná poisťovňa. "Vzhľadom k opakovane vysokému počtu podnetov poistencov na nekalé prepoisťovanie a zneužívanie osobných údajov, je vhodné overovať totožnosť poistenca a vyhnúť sa tak akýmkoľvek pochybnostiam o platnosti tak závažného úkonu akým je podanie prihlášky, alebo jej späťvzatie,“ vysvetľuje Eva Peterová, hovorkyňa VšZP.

Navrhované zmeny zrejme budú znamenať výrazný pokles v používaní online prihlášok, no ďalšie online služby zdravotných poisťovní budú napredovať ďalej.

Mobilné aplikácie využívajú stovky tisíc poistencov

Každá zdravotná poisťovňa má pre poistencov mobilnú aplikáciu. Základné funkcionality sú v podstate rovnaké vo všetkých poisťovniach, v apke má používateľ kartičku poistenca, covid pass, prehľad o predpísaných liekoch, elektronickú zdravotnú kartu, možnosť požiadať o čerpanie benefitov či prehľad o platbách poistného. Poisťovne postupne pridávajú ďalšie funkcionality, ktoré uľahčujú poistencom online komunikáciu s poisťovňou alebo majú inú pridanú hodnotu.

Dôvera najnovšie pridala v mobilnej aplikácii možnosť nastaviť si okrem telefónneho čísla a e-mailovej adresy aj bankový účet, čím podporila digitálnu samoobsluhu poistencov. „Pred rokom sme priniesli covid preukazy. Ich miesto sme v rámci umiestnenia v aplikácii menili podľa potreby a využívania, aby ich mali poistenci čo najviac po ruke,“ dodáva Štepianský.

Dôvera tiež posiela informácie o ročnom zúčtovaní poistného do aplikácie aj do elektronickej pobočky. „Za posledný rok sme priniesli aj nové benefity a ich čerpanie je možné práve cez mobilnú aplikáciu,“ dodáva Štepianský. Zaujímavou funkcionalitou je aj samodiagnostika, ktorá pri zdravotných problémoch vyhodnotí vaše príznaky a určí možnú diagnózu. Pomôže vám napríklad vtedy, keď neviete, či potrebujete odbornú pomoc alebo vám stačí domáca liečba. Medzi najviac využívané funkcionality v Dôvere dlhodobo patria: e-recept, čerpanie benefitov, elektronická zdravotná karta, covid preukaz a platby za poistné.

Union pridala v mobilnej aplikácii možnosť stiahnuť si Covid Pass do aplikácie Wallet (iOS), prepnúť si jazyk na angličtinu, či zapnúť Dark mode. V Union patria medzi najčastejšie využívané úkony elektronická žiadosť o zubný benefit, zdravotná karta a benefit doplatky za lieky. Príspevok na okuliare cez apku zatiaľ nevybavíte.

VšZP tento rok pridala do svojej mobilnej aplikácie novú sekciu Som darca krvi, kde si darcovia môžu registrovať každý svoj odber. „Poistenec po overení zaregistrovaného odberu dostane notifikáciu na vyzdvihnutie balenia vitamínov v ktorejkoľvek pobočke,“ dodáva Peterová. Novou funkcionalitou je aj schránka správ, v ktorej klienti nájdu dôležité oznámenia a informácie od poisťovne.

V auguste VšZP rozšírila možnosti platenia poistného. Preddavky či nedoplatky na zdravotnom poistení môžu živnostníci a samoplatitelia zaplatiť priamo v mobilnej aplikácii cez platobnú kartu prepojením na internet banking. „Po novom bude v mobilnej aplikácii sprístupnená aj možnosť úhrady cez Google Pay a Apple Pay,“ dodáva Peterová.

Čo hovoria používatelia

Kvalitu mobilných aplikácií najlepšie zhodnotia samotní používatelia. V prepočte na počet poistencov si najčastejšie sťahujú apku poistenci Dôvery. Aplikáciu ohodnotili 50-tisíc krát a z toho takmer 41 tisíc užívateľov ju ohodnotilo piatimi hviezdičkami, čo je najvyššie hodnotenie.

Všeobecnej zdravotnej poisťovni hodnotenie zanechalo 19 tisíc užívateľov, pričom päť hviezdičiek si vyslúžila od necelých 15-tich tisícov.

Najmenej sťahovaná je aplikácia poisťovne Union, ktorú ohodnotili užívatelia nižšou známkou, zanechali len 3,73 tisíc recenzií a päť hviezdičiek jej udelilo len 2628 ľudí.
 
  Dôvera VsZP Union zdravotná poisťovňa
Počet stiahnutí moblinej apky v Google Play > 500 tisíc > 500 tisíc > 100 tisíc
Hodnotenie používateľmi 4,7 4,7 4,3
Počet užívateľských recenzií 50 tisíc 19 tisíc 3,7 tisíc
(zdroj Google Play 17.8.2022)


Online komunikácia je trend, ale nie všade

Online služby zdravotných poisťovní zažívajú kontinuálny nárast používateľov už od pandémie.Tento trend potvrdzujú aj najnovšie čísla. „Mesačne sa do mobilnej aplikácie alebo do elektronickej pobočky MojaDôvera prihlási vyše 300- tisíc unikátnych používateľov,“ informuje Štepianský.

To, že poistenci Dôvery dokážu takmer všetko vybaviť cez apku alebo e-pobočku, potvrdzuje aj fakt, že počet návštev na pobočkách klesá. „Menej návštev v pobočkách neznamená, že poskytujeme horší servis našim poistencom. Práve naopak, dlhodobo ich motivujeme k tomu, aby na komunikáciu s nami využívali elektronické služby a tie neustále inovujeme,“ vysvetľuje Branislav Jendroľ, riaditeľ úseku služieb poistencom v Dôvere. To však podľa neho neznamená, že by mala poisťovňa v pláne pobočky rušiť.

V Unione, je napodiv trend skôr opačný. „Od januára do júna tohto roka sme zaznamenali približne o 25 percent viac návštev v pobočkách, ako v rovnakom období predpandemického roku 2019,“ informuje Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Podľa nej to súvisí aj s tým, že sa poisťovni každoročne darí zaznamenávať nárast v počte poistencov.

Popularita mobilnej aplikácie VšZP medzi poistencami tiež narástla. „Medziročne sme zaznamenali vyše 400-percentný nárast počtu jej aktívnych a pravidelných používateľov. Mesačne evidujeme v priemere pol milióna aktívnych užívateľov našej mobilnej aplikácie,“ dodáva Peterová.
 

Vyberáme z poistovne.sk

redakcia-nehoda1

Ako sa vyhnúť zrážke so zverou a čo robiť po kolízii

Stret so zverou býva častejší, než si myslíme. V roku 2021 evidovala Allianz poisťovňa  2487 zrážok vozidiel so zverou, škody dosiahli výšku  6,63 milióna eur. V UNIQE tvoria škody následkom stretu so zvieraťom asi 10% z celkových škôd na motorových vozidlách.
29.09.2022 | redakcia
Čítať viac o Ako sa vyhnúť zrážke so zverou a čo robiť po kolízii
8466

Slováci by si mali podľa odborníkov dávať pozor na podpoistenie nehnuteľnosti

Na Slovensku je drvivá väčšina bytových domov podpoistená. Konštatuje to Združenie pre lepšiu správu bytových domov.
26.09.2022
Čítať viac o Slováci by si mali podľa odborníkov dávať pozor na podpoistenie nehnuteľnosti

Vyberáme z banky.sk