Pripoistenie práceneschopnosti. Kedy v poisťovni nepochodíte?

V rámci životného poistenia si môžete pripoistiť aj práceneschopnosť (PN). Poistí životná poisťovňa PN aj v prípade, keď klient neodvádza nemocenské odvody do Sociálnej poisťovne? Ako je to s plnením poistnej udalosti a aké doklady budete potrebovať?

typing-on-a-laptop-while-sat-on-bed

Bez nemocenských odvodov do Sociálnej poisťovne nárok na plnenie nevznikne

Poistenie práceneschopnosti slúži na kompenzáciu zníženého príjmu, ktoré u klienta nastane v prípade práceneschopnosti. Podľa Kataríny Kukurovej, hovorkyne poisťovne Generali, si výšku dennej dávky volí klient na základe svojho príjmu, ktorý je potrebné poisťovni zdokladovať: „Maximálna výška dennej dávky závisí okrem príjmu aj od výšky nemocenských dávok, ktoré dostane od Sociálnej poisťovne.“ V prípade, že klient neodvádza nemocenské odvody do Sociálnej poisťovne, nevznikne nárok na plnenie z poistenia PN. „V prípade PN je poisťovni potrebné zdokladovať potvrdenie o pracovnej neschopnosti, ktoré vystavuje lekár pre Sociálnu poisťovňu, a zároveň potvrdenie zo Sociálnej poisťovne o poberaní nemocenských dávok z nemocenského poistenia.“

Zamestnanec aj živnostník

Beata Lipšicová, hovorkyňa poisťovne UNIQA, vysvetľuje, že klient musí zdokladovať vznik a trvanie PN. „Okrem iného sa vyžaduje, aby bol zamestnaný, alebo SZČO, a tiež aby bol platiteľom nemocenského poistenia. Môže to byť aj v ČR, Rakúsku alebo Nemecku (pre aktuálne predávaný produkt UNIQÁT).“ Pri poistnej udalosti z PN sa požaduje, aby boli poistenému vyplácané aj dávky nemocenského poistenia. „Pre potreby posúdenia nároku na poistné plnenie je nutné preukázať vznik, príčinu a trvanie liečby základnými dokladmi: ide o doklad o PN s uvedením diagnózy, pre ktorú bola práceneschopnosť vystavená, a lekárske správy z priebehu liečby. Podľa okolností prípadu je poistiteľ oprávnený vyžiadať aj ďalšiu dokumentáciu, napríklad policajnú správu, správu o pracovnom úraze a podobne.“

Je jedno, či ide o úraz alebo chorobu

„Klient dostane dennú dávku, na ktorú nemá vplyv, či ide o úraz, alebo ochorenie, ide o dávku počas PN,“ hovorí Silvia Nosková Illášová, hovorkyňa poisťovne Kooperativa. Pri poistnej udalosti klient musí v zmysle poistných podmienok predložiť a zdokladovať:
  • všetky lekárske správy z liečby ochorenia počas celej PN
  • pracovnú neschopnosť
  • v tlačive uviesť, či sa na uvedené ochorenie liečil pred vstupom do poistenia – nakoľko za PN, ktoré bolo v dôsledku ochorení, na ktoré sa liečil a bol vyšetrený pred vstupom do poistenia, nárok nevznikne
  • v prípade, ak je klient živnostník, musí predložiť potvrdenie zo Sociálnej poisťovne o nároku na poberanie nemocenských dávok počas PN

Nezamestnaný, žena na materskej, či neseriózny zamestnávateľ

Ak je niekto nezamestnaný, dostáva dávku v nezamestnanosti z Úradu práce. Ak má takýto človek pripoistenie PN v životnej poisťovni, zaplatí mu poisťovňa poistné plnenie?

Poistenie práceneschopnosti slúži na kompenzáciu zníženého príjmu, ktoré u klienta nastane v prípade jeho PN. Ak je klient nezamestnaný, krytie pre prípad PN je v jeho prípade zbytočné, keďže v prípade ochorenia alebo úrazu u neho nedochádza k zníženiu príjmu.

Ako je to so ženou na materskej? Má nárok na výplatu zo životnej poisťovne v prípade PN?

Ak žena počas materskej pracuje a odvádza nemocenské poistenie do Sociálnej poisťovne, v prípade jej pracovnej neschopnosti má nárok na poistné plnenie z poistenia PN. Ak je však žena výhradne na materskej dovolenke a nemá žiaden vedľajší príjem z pracovnej činnosti, v prípade PN u nej nedochádza k ušlému príjmu, keďže ochorenie alebo úraz nemá vplyv na výšku poberanej materskej.

Ak zamestnanec pracuje pre neseriózneho zamestnávateľa, ktorý za neho neodvádza odvody do Sociálnej poisťovne, čo robiť v tomto prípade?

Akonáhle klient zistí, že zamestnávateľ za neho neodvádza sociálne odvody a neurobí tak ani po jeho výzve, odporúčame mu čo najskôr kontaktovať Sociálnu poisťovňu.

Vyberáme z Poistovne.sk

17794

Ako sa vyhnúť zrážke so zverou a čo robiť po kolízii

Policajné štatistiky z roku 2021 uvádzajú, že počet zrážok áut so zverou stúpol medziročne takmer o tretinu. Poradíme, ako nestratiť chladnú hlavu a ako vybaviť poisťovňu.
22.10.2021 | redakcia
Čítať viac o Ako sa vyhnúť zrážke so zverou a čo robiť po kolízii
53665

Allianz získala prvenstvo za riadenie ľudského kapitálu

Allianz – Slovenská poisťovňa získala ocenenie Leading HR Organisation v sektore poisťovníctvo v 10. ročníku rebríčka, ktorý pravidelne vyhlasuje poradenská spoločnost PwC. Allianz sa tak stala jednotkou na poisťovacom trhu v efektívnom riadení ľudských zdrojov a najlepšími výsledkami v oblasti personálneho manažmentu na Slovensku.
22.10.2021
Čítať viac o Allianz získala prvenstvo za riadenie ľudského kapitálu
Interbrand

Allianz je tretíkrát za sebou najcennejšou poisťovacou značkou na svete

Už tretí rok za sebou obhájil Allianz svoju pozíciu najhodnotnejšej poisťovne v rebríčku Interbrand. Hodnota značky tak stúpla o 17 % na 15,2 mld. dolárov, čo je najvyšší rast od vstupu poisťovne do rebríčka Best Global Brands v roku 2007. Aj vďaka tomu sa Allianz posunul z vlaňajšieho 39. miesta na 34. priečku najcennejších značiek na svete.
22.10.2021
Čítať viac o Allianz je tretíkrát za sebou najcennejšou poisťovacou značkou na svete

Vyberáme z banky.sk