Havarijné poistenie: Pozor na vodu na ceste
Voda na ceste je pre pre vodičov nebezpečná. Poradíme, ako predísť fatálnym následkom pri dopravnej nehode a kedy vám pomôže zmierniť škody havarijné poistenie.

Vplyvom klimatických zmien frekvencia prudkých dažďov bude stúpať. Nárazový nával vody na cestu, prípadne aj krúpy pri búrke, sú pre vodičov nebezpečné. A to nielen pri jazde po meste, ale aj na diaľnici. Tu je niekoľko rád, ako predísť najhoršiemu.
Najlepšie je aquaplaningu vyhnúť sa tým, že idete mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda. „Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Ak sa však už aquaplaningu nevyhnete, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku. Prudkému brzdeniu či manévrom sa podľa možností vyhnite,“ radí odborník.
Čelné sklo dokážu poškodiť aj krúpy. Odborníci odporúčajú v tomto prípade znížiť rýchlosť, nielen kvôli riziku poškodenia skla, ale ak je intenzita krupobitia vysoká, na ceste môžu zostať aj nánosy ľadových kúskov, čo pri väčšej rýchlosti môže v prípade letných pneumatík spôsobiť šmyk.
Okrem zníženia rýchlosti zapnite aj výstražné svetlá, čím dáte ostatným vodičom najavo, že idete pomaly, prípadne ste zastali. Odborníci radia odparkovať auto na najbližšom odpočívadle, alebo rozšírenej krajnici. Určite neparkujte priamo v jazdnom pruhu, mohli by ste sa stať obeťou kolízie.
Vyhnite sa plávaniu
Prívalový dážď dokáže z cesty urobiť doslova jazero, ktoré však v prípade jazdy v plnej rýchlosti môže mať pre vodiča, ako aj ďalších účastníkov cestnej premávky, fatálne následky. „V prípade, že vodič vbehne v plnej rýchlosti do takejto naplavenej vody, vozidlo sa môže stať neovládateľné. Aquaplaning hrozí už pri rýchlostiach od 80 km/h a môže prísť náhle, bez predošlého varovania,“ upozorňuje Vladimír Guštafik, Team Manager Operations Services Business Lease Slovakia.Najlepšie je aquaplaningu vyhnúť sa tým, že idete mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda. „Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Ak sa však už aquaplaningu nevyhnete, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku. Prudkému brzdeniu či manévrom sa podľa možností vyhnite,“ radí odborník.
Havarijné poistenie vs. aquaplaning
V prípade aquaplaningu vám škody dokáže zmierniť havarijné poistenie. Havarijné poistenie kryje nielen škodu na aute spôsobenú haváriou (teda stretom vozidla s iným predmetom, ako je auto, zviera a podobne), ale aj iné škodové udalosti spojené s užívaním vozidla. „Napríklad živelné ako požiar, povodeň, víchrica, krupobitie, alebo pád stromu či iného predmetu, ďalej krádež vozidla alebo jeho častí a vandalizmus – úmyselne spôsobenú škodu na vozidle inou osobou,“ vypočítava Guštafík. Pozor však, poisťovňa môže v prípade aquaplaningu poistné plnenie aj krátiť, prípadne odmietnuť. Napríklad pri zlom technickom stave vozidla (zjazdené pneumatiky).Nebroďte sa terénom
Vyhnite sa akejkoľvek jazde, aj v malej rýchlosti, cez zaplavenú cestu, najčastejšie v podjazdoch či tuneloch. Aj pre skúsených šoférov je náročné správne odhadnúť výšku vody na ceste. Ak už voda siaha po podvozok, hrozí nasatie vody do spaľovacieho priestoru motoru.Havarijné poistenie vs. brodenie
Ak sa snažíte prebrodiť vysokú vodu, ide o vedomé riziko, takže poisťovňa má právo krátiť plnenie, respektíve ho odmietnuť. Na aute si tým pritom môžete spôsobiť rozsiahle škody. „Pokiaľ v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť, je nutné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú,“ dodáva Guštafik.- Chcem zmeniť poisťovňu na PZP. Ako na to?
- Havarijné poistenie vs. pripoistenie k PZP. Dá sa určiť, čo je výhodnejšie?
Pri krupobití spomaľte a bezpečne zastaňte
V intenzívnej búrke určite nezrýchľujte, dážď zhoršuje stav vozovky aj viditeľnosť. Pri prudkej zmene rýchlosti rastie riziko zrážky. Rýchlosť prispôsobte stavu vozovky a prepnite svetlá z denného svietenia na stretávacie svetlá, aby ste boli videní.Čelné sklo dokážu poškodiť aj krúpy. Odborníci odporúčajú v tomto prípade znížiť rýchlosť, nielen kvôli riziku poškodenia skla, ale ak je intenzita krupobitia vysoká, na ceste môžu zostať aj nánosy ľadových kúskov, čo pri väčšej rýchlosti môže v prípade letných pneumatík spôsobiť šmyk.
Okrem zníženia rýchlosti zapnite aj výstražné svetlá, čím dáte ostatným vodičom najavo, že idete pomaly, prípadne ste zastali. Odborníci radia odparkovať auto na najbližšom odpočívadle, alebo rozšírenej krajnici. Určite neparkujte priamo v jazdnom pruhu, mohli by ste sa stať obeťou kolízie.