Slovákov čaká zdražovanie poistiek. PZP už išli hore.
Za povinné poistenie auta od nového roka ľudia zaplatia o niekoľko eur či desiatok eur viac. Môže za to návrh vlády, ktorý počíta s novým 8% odvodom poisťovní z vybraného neživotného poistenia. Hore teda môžu ísť aj poistky za byty či cestovné poistenie.
Novela zákona o poisťovníctve bola vládou schválená už na konci septembra a odvtedy prebieha mediálny boj medzi poisťovňami a štátom. Vláda argumentuje tým, že extra peniaze použije na prevenciu proti povodniam. Poisťovne zase, že nový odvod je v podstate skrytá daň, ktorá je veľmi vysoká, pretože ich marže na neživotných poistkách sa pohybujú okolo 4%, takže 8% odvod by ich dostal do mínusu.
Vedľajšie efekty
Poisťovne navyše varujú, že ak by zdvihli ceny poistiek - čo je logické, ak chcú zarábať - bude menej ľudí poistených. Tí s nižšími príjmami si poistenie jednoducho nebudú môcť dovoliť. Keďže budú nepoistení, môžu si v budúcnosti žiadať odškodné od štátu namiesto od poisťovne. Štátu tak vzniknú nové neočakávané výdavky.Ďalší dôsledok nového odvodu by mohol byť ten, že niektoré menšie poisťovne môžu odísť zo Slovenska, alebo si svoje sídlo preniesť do zahraničia a na Slovensku si nechať len pobočku. Menej poisťovní na trhu by znamenalo menšiu konkurenciu a menší výber poistiek aj ceny. Aj zahraničné poisťovne by síce na Slovensku museli platiť odvod, ale podľa odborníkov by nikto nezistil, koľko by tu predali poistiek, lebo nie sú nútené to oznamovať.
Okrem toho by sa mohla znížiť dostupnosť poistiek, keďže niektoré stratové produkty (ako napríklad PZP) by poisťovne prestali ponúkať. Poisťovniam prekáža aj retroaktivita zákona, ktorý by sa vzťahoval aj na už uzavreté poistky. „V prípade schválenia návrhu v parlamente zvažujeme napadnutie tohto zákona na Ústavnom súde,“ vyhlásila Jozefína Žáková, generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní. Okrem poisťovní pred dopadmi novely zákona varuje aj Národná banka Slovenska. Tvrdí, že by výrazne zasiahol ziskovosť poistného sektora a viedol by k zvýšeniu cien.
- Ceny PZP motorových vozidiel postupne rastú
- Cestovné poistenie ku karte si preverte
- Bezplatné zdravotníctvo je mýtus 3
- Kritické choroby si môžete pripoistiť - oplatí sa to?
Dopady na cenu
Poistovne.sk sa pýtali komerčných poisťovní, či sa chystajú dvíhať ceny poistiek a ak áno, odkedy a o koľko. V médiách už prebehli správy, že vysokoškodovým klientom by mohli ceny napríklad pri PZP narásť až o 20%, pričom v priemere môžeme očakávať nárast cien okolo 5 až 10%. Vysoké zvýšenia cien si poisťovne kvôli konkurencii nemôžu dovoliť.Poisťovne sa vyjadrujú ohľadom zdražovania zatiaľ opatrne. „Je možné, že pre tento krok vlády budeme musieť výšku cien poistenia pre ľudí upraviť ,“ pripúšťa Milan Janásik, hovorca Generali. Tvrdí, že ich odborníci aktuálne prepočítavajú, aký dopad by 8% odvod mal a ako upravia ceny.
Keďže zákon stále nie je schválený a nie je známe, aká bude jeho výsledná podoba, opatrne sa vyjadruje aj Uniqa. „V tejto chvíli analyzujeme možný dopad zmien na ceny v jednotlivých typoch neživotného poistenia,“ dodáva Beata Lipšicová, hovorkyňa tejto poisťovne.
PZP na muške
Nárast cien PZP je veľmi pravdepodobný, keďže práve táto oblasť je pre poisťovne dlhodobo stratová. „Straty na PZP dokázali poisťovne doteraz kompenzovať určitými ziskami z iných oblastí neživotného poistenia, avšak aj tieto by boli po rozšírení odvodu na celé odvetvie neživotného poistenia minulosťou,“ dodáva Janásik. Slovenský trh je najmä pri PZP silne konkurenčný a poisťovne idú s cenou na hranu ziskovosti. „Týka sa to aj PZP, kde musia poisťovne vyplácať záväzky aj desiatky rokov a tvoriť vysoké rezervy,“ vysvetľuje Lipšicová.Od novembra poisťovne zvyčajne oznamujú nové ceny PZP na ďalší rok. Z webov poisťovní sa dá vyčítať, že pre niektorých zákazníkov ceny išli hore naozaj výraznejšie. Najmä pre tých rizikových. „K plošnému zvyšovanie cien sme nepristúpili, sústredili sme sa na segmentáciu klientov podľa právnej formy, veku ako i regionálnej príslušnosti,“ tvrdí Lipšicová.
Drahšiu poistku tak dostanú najmä šoféri do 30 rokov bez doloženého bezškodového priebehu, ako aj vozidlá prevádzkované ako referentské či kuriérske. „Tiež vozidlá vo veľkých okresných či krajských mestách vykazujú vyššiu frekvenciu škôd, teda u nich môže dôjsť k navýšeniu poistného,“ dodáva hovorkyňa Uniqa.