Poplatky v zdravotníctve. Za čo od vás môže lekár pýtať peniaze?

Prečítajte si, čo prepláca zdravotná poisťovňa a čo sa už považuje za nadštandard, ktorý si musíte zaplatiť.







Každému z nás sa už zrejme stalo, že sme u lekára museli vytiahnuť peňaženku kvôli zaplateniu za niečo, čo sme očakávali zadarmo. Od polovice minulého roka však zákon vymedzuje, za čo si poskytovateľ zdravotnej starostlivosti môže pýtať peniaze – týka sa však iba lekárov, ktorí majú uzatvorenú zmluvu so zdravotnou poisťovňou o poskytovaní zdravotnej starostlivosti z verejného zdravotného poistenia.

V minulosti bol problémom najmä fakt, že bežný laik nemal všetky pravidlá takpovediac v malíčku. Ďalšou vecou bolo, že lekári nie vždy mali cenníky služieb vyvesené na viditeľnom mieste so zrozumiteľným vysvetlením, kto, koľko a za čo musí zaplatiť. Stávalo sa teda, že z pacienta boli „vytiahnuté“ peniaze aj v situácii, v ktorej nemal povinnosť platiť.

Ako to funguje teraz?


Zmluvný vs. Nezmluvný lekár


„Zákon č. 577/2004 Z. z. sa vzťahuje predovšetkým na poskytovateľov, s ktorými má zdravotná poisťovňa poistenca uzatvorenú zmluvu. Takýto poskytovateľ nesmie požadovať od poistenca úhradu za zdravotnú starostlivosť, ktorá sa plne uhrádza na základe verejného zdravotného poistenia podľa tohto zákona a nesmie podmieňovať poskytnutie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú spoluúčasť poistenca.“ uvádza stránka MZ SR.

Za objednávku u zmluvného lekára sa platiť nemá


Ak vás lekár objednáva na vyšetrenie, nemá si čo pýtať za to peniaze. To isté platí pre výmenný lístok k špecialistovi, vypísanie receptu či lekárskeho poukazu. Aj vypísanie návrhu na kúpeľnú liečbu je zadarmo, rovnako aj potvrdenie o návšteve lekára.

Cenník poplatkov musí mať lekár na viditeľnom mieste. Výšku poplatkov stanovuje lekár, ale každá položka by mala byť jasne uvedená tak, aby jej pacient mohol presne porozumieť. Cenníky kontrolujú vyššie územné celky.

Podľa informácií na stránkach Ministerstva zdravotníctva, lekári nemôžu požadovať úhradu za:

  • objednanie pacienta na vyšetrenie, vrátane objednania na konkrétny čas
  • vypísanie receptu alebo lekárskeho poukazu
  • vypísanie návrhu na kúpeľnú liečbu
  • potvrdenie o návšteve lekára alebo iného zdravotníckeho pracovníka
  • výmenný lístok k špecialistovi
  • prednostné ošetrenie
  • pacienti neplatia ani za klimatizáciu v čakárni či za hygienické návleky
     

Za čo si lekár môže pýtať peniaze?

Lekári však môžu požadovať úhradu za výkony, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia - napríklad za potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla, či na zbrojný pas.

Výšku poplatkov stanovuje lekár a cenník týchto poplatkov musí umiestniť na viditeľnom mieste v čakárni. Lekár je povinný vystaviť pacientovi doklad o zaplatení poplatku, pričom na tomto doklade musí byť presná špecifikácia poplatku z cenníka. Cenníky poplatkov zmluvných lekárov kontrolujú VÚC a v prípade pochybenia budú výnosy z pokút príjmom príslušného samosprávneho kraja.

„Nezmluvný“ lekár si poplatky za úkony stanovuje podľa svojho rozhodnutia

Na lekára, ktorý nemá uzatvorenú zmluvu so zdravotnou poisťovňou o poskytovaní zdravotnej starostlivosti z verejného zdravotného poistenia, sa tento zákon nevzťahuje – sadzobník poplatkov aj to, za aké úkony si poplatky bude pýtať, sú plne v jeho kompetencii, keďže sa zdravotná starostlivosť uskutočňuje mimo systému zdravotného poistenia. Takýto lekár je však povinný informovať svojich pacientov o tom, že nemá zmluvy so zdravotnými poisťovňami a cenník svojich služieb by tiež mal mať umiestnený na viditeľnom mieste.

Vyberáme z Poistovne.sk

17794

Ako sa vyhnúť zrážke so zverou a čo robiť po kolízii

Policajné štatistiky z roku 2021 uvádzajú, že počet zrážok áut so zverou stúpol medziročne takmer o tretinu. Poradíme, ako nestratiť chladnú hlavu a ako vybaviť poisťovňu.
22.10.2021 | redakcia
Čítať viac o Ako sa vyhnúť zrážke so zverou a čo robiť po kolízii
53665

Allianz získala prvenstvo za riadenie ľudského kapitálu

Allianz – Slovenská poisťovňa získala ocenenie Leading HR Organisation v sektore poisťovníctvo v 10. ročníku rebríčka, ktorý pravidelne vyhlasuje poradenská spoločnost PwC. Allianz sa tak stala jednotkou na poisťovacom trhu v efektívnom riadení ľudských zdrojov a najlepšími výsledkami v oblasti personálneho manažmentu na Slovensku.
22.10.2021
Čítať viac o Allianz získala prvenstvo za riadenie ľudského kapitálu
Interbrand

Allianz je tretíkrát za sebou najcennejšou poisťovacou značkou na svete

Už tretí rok za sebou obhájil Allianz svoju pozíciu najhodnotnejšej poisťovne v rebríčku Interbrand. Hodnota značky tak stúpla o 17 % na 15,2 mld. dolárov, čo je najvyšší rast od vstupu poisťovne do rebríčka Best Global Brands v roku 2007. Aj vďaka tomu sa Allianz posunul z vlaňajšieho 39. miesta na 34. priečku najcennejších značiek na svete.
22.10.2021
Čítať viac o Allianz je tretíkrát za sebou najcennejšou poisťovacou značkou na svete

Vyberáme z banky.sk