Poškodenie auta prírodným živlom
Väčšina dovoleniek či výletov autom sa skončí šťastným návratom domov. Niekedy nám však návrat znepríjemní či oddiali pokazené alebo poškodené auto.
Našim zapríčinením, vinou iného človeka – alebo v tom má prsty príroda. Ako teda svoje auto a peniaze vložené do neho chrániť pred prírodnými živlami? Čo urobiť v prípade, že vám auto poškodí napríklad víchrica?
Čo je prírodný živel
Prírodným živlom by sme mohli nazvať udalosť, ktorá má pôvod v prírode a uskutoční sa bez akéhokoľvek ľudského zásahu.
Typickými prírodnými živalmi sú:
- požiar
- víchrica
- záplava
- zemetrasenie
- výbuch
- úder blesku
- krupobitie
- zosuv pôdy
- lavína
Rozsah krytia skontrolujte pred cestou
Na to, aby ste mali auto dostatočne poistené proti prírodným živlom a to aj v zahraničí si skontrolujte:
- Územný rozsah vášho havarijného poistenia – resp., či je vaše havarijné poistenie platné aj v krajine, do ktorej cestujete
- Či máte dostatočnú kategóriu poistenia, čiže takú, ktorá vám kryje aj poškodenie auta prírodným živlom, ako napríklad aj zemetrasením
Zvyčajne v havarijnej poistke už máte zahrnuté aj krytie škôd spôsobených prírodným živlom. Nezabudnite si pred cestou overiť, čo všetko máte v havarijnej poistke zahrnuté, do akej výšky poskytuje poisťovňa náhradu škody (limity poistného plnenia) a informujte sa na výluky, na ktoré sa vaša poistka nevzťahuje.
- Cestujete do zahraničia? Nezabudnite sa poistiť
- PZP a havarijné poistenie – ako vám pomôžu za hranicami?
- Zoznam poisťovní
„V rámci havarijného poistenia ponúkame klientovi na výber zo 4 balíkov krytia, a to od maximálnej ochrany proti všetkým typom rizík až po základný stupeň pre skúsených vodičov. Všetky balíky však zahŕňajú aj ochranu proti živlu, teda aj zemetrasením.“ povedala Daniela Šulcová, PR špecialistka Komunálnej poisťovne.
Poisťovne poskytujú taktiež rozsiahle asistenčné služby, ktoré platia nie len na Slovensku, ale aj v zahraničí (samozrejme, ak územný rozsah poistenia zahŕňa aj krajinu, v ktorej sa nachádzate).
Pri poistnej udalosti odporúčajú poisťovne ihneď kontaktovať kontaktné centrum alebo asistenčné služby. Operátori týchto centier vás v prípade škody informujú o následnom postupe z vašej, ale aj z ich strany.
„Pri každej poistnej udalosti odporúčame klientom kontaktovať poisťovňu prostredníctvom kontakt centra alebo asistenčnej spoločnosti. Klient tu dostane konkrétne informácie, ako postupovať, teda napríklad či má nárok na odtiahnutie nepojazdného vozidla, kam je potrebné s vozidlom ísť na obhliadku poškodenia a podobne.“ informoval nás Milan Janásik, hovorca poisťovne Generali.
Pri ceste do zahraničia netreba podceňovať riziká spojené s prírodnými živlami. Cestovné poistenie nám síce pokryje liečebné náklady, no opravu auta poškodeného záplavou by sme "zacvakali" z vlastného vrecka.